קיר ירוק במרפסת כאלמנט עיצובי
חזור לעמוד ראשי

קיר ירוק במרפסת כאלמנט עיצובי

עיצוב המרפסת הביתית הפך לפופולרי ביותר, כאשר מעצבי הפנים שילבו כוחות עם מומחים בתחום הבוטניקה, ליישום מתקדם של שיטת הגינון האנכי וליצירת קיר ירוק במרפסת כחלק בלתי נפרד מן העיצוב.

ימות הקורונה, הסגרים והבידוד החברתי הפכו את המרפסת הביתית לאחד המרחבים החשובים והמובילים בבית. בזכות מזג האוויר הנוח במדינת ישראל, למעלה משלוש מאות ימות שמש בשנה, המרחב החיצוני, מרפסת או גינה פרטית, הופך להיות מרחב שמיש ונגיש, לאירוח ולבילוי משפחתי.

קיר ירוק למרפסת

מהו קיר ירוק?

קיר ירוק בא לתת מענה לדירות, בתים ועסקים במרחב העירוני, המאופיין במיעוט שטחי נדל”ן ובניה לגובה, מה שמחסיר פינות ירוקות דוגמת גינות פרטיות. מרפסות שמש ומרפסות תלויות בדירות מגורים ובמרחבים עסקיים- זוכות לגינון אנכי שיוצר גינה תלויה ומרהיבה, משפר את איכות האוויר ומעניק מראה ירוק, טבעי ורענן.

שיטות להקמת קיר ירוק במרפסת

הקמה של קיר ירוק במרפסת או במרחב פתוח אחר ניתנת באמצעות מספר שיטות. הדרך הפשוטה והכלכלית יותר לעשות זאת תהיה באמצעות קיבוע אדניות על גבי הקיר, תוך בחירה באדניות באורכים שונים ובגדלים שונים, במטרה לשלב מספר סוגי צמחים על גבי הקיר. הצבה של מספר אדניות רב ובחירה בצמחים מטפסים יעניקו מראה ירוק ויכולים לכסות חלק מן הקיר או את כולו, לבחירה. מדובר בשיטה פשוטה להקמת קיר אדניות תלויות מרהיב, נגיעה של טבע, ובהתאמה של סוגי הצמחים צרכי תחזוקה נמוכים.

באדניות ניתן לגדל עצי בונסאי זעירים, עשבי תיבול ומרפא, פרחים וצמחים אחרים.

שיטה נוספת להקמת קיר ירוק היא באמצעות יצירת חומץ וקיבוע של מצע שתילה סינטטי ואיכותי על גבי הקיר, שיהווה את התחליף לאדמה בעבור השתילים. המצע הסינטטי איכותי ועולה על מצעי השתילה האורגניים, וזאת מאחר והוא אינו מתכלה ואינו נדרש להחלפה.

לאחר העמדת המצע המתאים ייקבעו בקיר המיועד כיסי שתילה, מערכת השקיה קבועה, דישון והזמנה ובסופו של דבר שתילי הצמחים הרכים. שיטה זו תצריך המתנה של מספר שבועות (בהתאם לסוג הצמח, התכונות שלו ומהירות הצמיחה), עד לפריחה מלאה ואופטימלית של הקיר.

היתרון הבולט בהקמת קיר ירוק במרפסת או במרחב פתוח הוא התאורה הטבעית השופעת שמתקבלת, מה שמיטיב עם הצמחים ומסייע לפריחתם.

מומלץ לבחור בקיר שאינו חשוף באופן ישיר לשמש לאורך שעות מרובות, שכן הקרינה הישירה והעוצמתית עשויה להזיק לזנים רבים של צמחים.

יתרונותיו של קיר ירוק

בין היתרונות הבולטים של קירות ירוקים, במרחב הפתוח או הסגור:

איכות האוויר– בזכות תהליך הפוטוסינתזה התמידי אשר מקיימים הצמחים נגרמת פליטה מוגברת של חמצן טבעי, מה שמשפר את איכות האוויר בסביבתו. הצמחים קולטים רעלנים ומזהמים ומותירים אוויר צח ורענן לנשימה.

עיצוב– עיצוב חדשני, אלגנטי, כפרי, טבעי ולמעשה משתלב בכל סוגי סגנונות העיצוב.

יעילות אנרגטית– בידוד תרמי איכותי שיוצר חיסכון באנרגיה מתועשת לשליטה בתנאי האקלים.

חשוב לתכנן כהלכה ולבחור באיש מקצוע מנוסה ומוביל ליישום קירות ירוקים בבית, בעסק ובמרחבים הפתוחים.

חזור לעמוד ראשי

שאלות ותשובות נפוצות

האם בהתקנת קיר ירוק במרפסת ישנה סכנת התייבשות של הצמחים אל מול השמש?

בתכנון של קיר ירוק במרפסת נכון לבחור בקיר מקורה אשר ממעט לספוג שמש ישירה. קרינה ישירה של שמש חזקה לאורך זמן ממושך עשויה להזיק לכל צמח, בכל שיטת גינון. בהקמה של קיר ירוק במרפסת ייבחרו צמחים עשירים במינרליים, עמידים ברוחות, אשר נהנים מאור ומאוויר צח, לפריחה אופטימלית.

מקרה של קיר חיצוני של הבית והמרפסת, האם קיימת סכנה לחלחול מים לתוך הבית?

קירות ירוקים מתוכננים בקפידה וכוללים יצירת חוצץ בין הקיר הקיים למערכות ההשקיה ולכיסי השתילה שייקבעו בו. הקיר אינו גורם לחלחול של מים ולרטיבות הקיר, ולמעשה אף משפר את הבידוד והאיטום של הקיר.

האם האקלים החם בישראל מקשה על גידול צמחים בכלל, וקירות ירוקים בפרט?

מדינת ישראל אמנם נחשבת למדינה חמה, אולם יותר מכך, היא נתפסת כמובילת טכנולוגיה וחדשנית בתחומי החקלאות והבוטניקה. בזכות פיתוחים חכמים, מערכות השקיה ופתרונות תאורה טבעית, כמו גם בזכות הכלאות ופיתוחים של צמחים, ניתן להעמיד קירות ירוקים מרהיבים ביופיים, עמידים ומותאמים לתנאי מזג האוויר.

האם קיר ירוק במרפסת יגרום לבזבוז מים בצורה ניכרת?

כלל וכלל לא. קירות ירוקים מתקדמים יכללו מערכת השקיה חסכונית, באמצעות טפטפות. מדובר בהשקעה על פי צורך ללא בזבוז מים מיותר, כמו גם בחירה בצמחים עשירים במינרליים הזקוקים למיעוט במים. ישנן גם מערכות ושיטות ירוקות התומכות בניצול מאגרי מי מזגנים לצרכי השקיה.

Share on Facebook