אדניות קיר ירוק
חזור לעמוד ראשי

אדניות קיר ירוק

החלום על בית פרטי וגינת נוי ירוקה התנפץ בפניהם של ישראלים רבים, שגילו את מחירי הנדל”ן היקרים ונאלצו להתפשר על דירות מעוצבות ומרפסת שטופת שמש. שיטות מתקדמות לגינון ולגידול מאפשרות גם לאלה, להגשים את החלום וליצור גינות תבלינים, נוי וירק, במרחב הביתי ללא אובדן של שטח.

ניתן יהיה לרצף ולרהט את המרפסת הביתית, ולעשות בה שימוש כמתחם בילוי משפחתי ואירוח, ויחד עם זאת להנות מצמחיה שופעת, באמצעות גינה ורטיקלית תלויה.

ניתן ליצור במרפסת קיר ירוק מלא בצפיפות גבוהה באמצעות יצירת חוצץ וקביעת כיסי שתילה על גבי הקיר, או פשוט לקבע על גבי הקיר אדניות, בכמות ובצפיפות הרצויות, ולשתול בהם גינת נוי, תבלינים או כל צמח אחר מותאם לבחירה.

אדניות קיר ירוק ניתנות לרכישה ולהתקנה במגוון גדלים, במטרה להתאים לכמה שיותר סוגי צמחים. בתכנון האדניות יש להביא בחשבון את כיוון הקיר והמרפסת ביחד לזריחת השמש, כמות האור, הרוחות, חוזק הקיר (קיר חיצוני יציב ולא קיר גבס או השלמה אחרת) ואת סגנון הגינה שרוצים.

גינה ורטיקלית על שפת הבריכה

השקיה

אדניות של קיר ירוק יוצרות צמחיה תלויה, אשר מטבע הדברים זקוקים להשקיה קבועה, בהתאם לסוג הצמח וצרכיו. מאחר ומדובר באדנית תלויה ללא בסיס- יתכן טפטוף והגרה של נוזלים מיותרים מן הצמח כלפי מטה. על מנת להימנע מלכלוך ומרטיבות במרפסת הביתית, ניתן להשתמש במגשיות נשלפות אשר ממוקמות מתחת לכל אדנית, שיקלטו את המים הניגרים, וניתן יהיה לשלוף, לרוקן ולהשיב אותן למקומם.

אפשרות נוסת היא תכנון מיקום מרבית האדניות אחת מעל השנייה, בצורה בה המים המטפטפים יגירו לכיוון האדנית שתחתיה, ויסייעו לפעולת ההשקיה. פעולה זו תיצור חיסכון במים, הימנעות מלכלוך וגינה תלויה הרמונית.

סוגי הצמחים

רבים הם סוגי הצמחים אותם ניתן לנטוע באדניות תלויות. באמצעות אדניות רחבות ומותאמות ניתן ליצור קיר ירוק של מטפסים, פרחי נוי, עשבי תיבול ואף גינת ירק הכוללת גידולים מיניאטוריים (בתכנון הגינה יש להביא בחשבון גם את משקל הגידולים).

אחת מגינות הנוי האהובות והפופולריות במרפסות ביתיות היא גינת התבלינים, אשר כוללת עשבי תיבול רבים: לימונית, נענע, בזיליקום, פטרוזיליה, כוסברה, טימין, עלי דפנה ואחרים. עשבי תיבול זקוקים לאור ולצל ולהשקיה רבה, עולים ופורחים בקלות, ויוצרים חיזוק משמעותי של טעמים וטריות למטבח הביתי.

גם פרחי נוי ניתנים לשתילה באדניות ויוצרים קירות ססגוניים ועשירים בצבעים ובריחות משכרים.

גידול פופולרי נוסף אשר מתאים לאדניות הם עצי הבונסאי הננסיים- שיטת גידול יפנית ייחודית אשר מאפשרת גידול של מבחר רחב של עצים, בעציצים ובאדניות, תוך שמירה על וריאציה מוקטנת אך מרהיבה של המקור.

בתכנון ויישום של קיר ירוק באמצעות אדניות חשוב לבחור בכלים איכותיים ועמידים לאורך זמן, בקיבוע מהודק ויציב וביכולת נשיאה ועומס הן של הכלי והן של הצמחים.

חזור לעמוד ראשי
Share on Facebook