פתרון ירוק לצפיפות הבניה, לעיצוב האורבני ולאיכות הסביבה באמצעות קירות ירוקים

פתרון ירוק לצפיפות הבניה, לעיצוב האורבני ולאיכות הסביבה באמצעות קירות ירוקים

קצב גידול האוכלוסין בישראל הוא המהיר ביותר מבין המדינות המפותחות בעולם. תכניות מדיניות ואורבניות מתייחסות לקצב הגידול ולצרכי המגורים והתעסוקה המתרחבים בקצב מהיר, כאשר תכניות לבניה של מבנים בעלי ריבוי שימושים, בניה לגובה, פיזור דמוגרפי, הפשרת שטחים ויישוב הנגב- מהוות תכנית אסטרטגית למוכנות המדינה והרשויות לגידול בצרכי הדיור עד לשנת 2040.

משמעותן העיקרית של כל התכניות הללו הוא מצמום בשטחים ירוקים וריבוי של מבנים בערים ובישובים, כאשר גינה או מרחב פתוח לצרכי נוי, נוחות ולחיבור לטבע- הופכים להיות מוצר יקר ערך.

עולם הבוטניקה אינו שוקד על שמריו, ופיתוח שיטות גידול ייחודיות הוליד את הגינות הוורטיקליות, הן הגינות האנכיות אשר מיושמות באמצעות יצירה של קירות ירוקים.

ריצ’ארד רוזנבאום, מומחה מוביל אגרונום והבעלים של חברת רוזנבאום – מערכות גינון מתקדמות, סקר בפנינו את עולם הקירות הירוקים, היתרונות הרבים והכלים ליישם אותם באופן נכון ומדויק, שיבטיח את עמידותם לשנים ארוכות.

“קירות ירוקים מיושמים בעולם כולו כבר למעלה משלושים שנים” מסביר רוזנבאום “אולם בישראל מדובר בתחום חדש יחסית בן כעשור בלבד. למרות זאת, מדינת ישראל היא מדינה מפותחת במיוחד בכל הנוגע לטכנולוגיה ולחקלאות גם יחד, מה שהופך את התחום למתקדם לא פחות ממדינות מובילות בעולם”.

מאחר וקירות ירוקים הפכו לפופולריים, בעיקר במבנים עסקיים, מסחריים ומתחמי הייטק, נולדו בישראל לא מעט חברות אשר מציעות הקמת קיר ירוק, בחללים חיצוניים או פנימיים. רוזנבאום מזהיר מהסיכונים שקיימים בהקמת קיר ירוק בידיים אשר אינן מקצועיות ומנוסות, ואף מספק רשימת כלים ועקרונות שיבטיחו הקמה מוצלחת של גינה אנכית במלוא מובן המילה.

השקיה

ליישום אפקטיבי של קיר ירוק נדרשת השקיה מדויקת וחסכונית במים. השקיה באמצעות טפטפות תביא למילוי נקבובי הקרקע במים בזמן קצר, ולרוויה של הצמחים על גבי הקיר. הצמחים יזכו למפל ריכוזי מקסימלי בין תמיסת הקרקע לתמיסת התא- וכתוצאה מכך לקליטה מהירה ומבוקרת של כמויות המים הנדרשות להם. בזכות הנפח הנמוך של המצע מדובר בשיטת השקיה שמבטיחה רוויה מחד גיסא, וחיסכון במים מאידך גיסא.

השקיה בשיטה זו תאפשר את ייבוש המצע, החדרת אוויר בין השורשים והרטבה חוזרת, בקלות ובמהירות.

 

המלחה

אחת הרעות החולות בעולם הקירות הירוקים, הוא כמילה מהירה של הצמחים על גבי הקיר, אובדן של עוצמת הצבעים והירוק הטבעי ומראה נבול, לצד נזקים אשר מייצרים מזיקים חיים. כל אלו עשויים להתרחש בשל הצטברות מלחים בבית השורשים, תופעה אשר נוצרת כתוצאה מהשקיה מרובה, דישון ותהליכי טרנספירציה. המודל ההידרופוני עליו ממליץ ריצ’רד רוזנבאום, כולל יכולת אומדן של רמת ההמלחה בבית השורשים באמצעות דגימות מתמיסת הקרקע. תוצאת הדגימות תאפשר אומדן לריכוז המלחים בגבהים שונים של הקרקע, ופתרונות אגרונומיים בניהם:

  • מצע השתילה-מצע השתילה הוא הרכיב המשפיע ביותר על הצלחת הגינון הוורטיקלי, כאשר אינרטיות מצע הגידול מבטאת את האינטראקציה הכימית אשר מתקיימת בין המצע, למינרליים הקיימים בתמיסת ההשקיה. צמצום רמת האינטראקציה תביא לשליטה אופטימלית בכמות המלחים במערכת ההשקיה לצד בקרה שוטפת על ריכוז המלחים.
  • מחזור מי השקיה– בהתאמה לשיטת פטריק בלאנש, בוטנאי ומפתח שיטות גידול, אשר רכש את הידע שלו בג’ונגל, מחזור מי ההשקיה מלבד יעילותו הכלכלית, מסייע להשקיות ארוכות והרחקה של מלחים, ללא הצטברות של מינרליים בבית השורשים.
  • ניצול מי מזגנים- לא רבים מכירים את הרכב המים אשר מטפטפים דרך קבע ממערכות המיזוג במבנים, אולם זה בעל ערך אגרונומי גבוה במיוחד הכולל ריכוז EC קרוב לאפס, מה שמעניק תוספת במים מתוקים, עשירים ותורמים במיוחד לפעולת הדישון מבלי להגביר את ריכוזיות ההמלחה.

 

עלויות הקמה ותחזוקה

 

עלותו של הקמת קיר ירוק אינה מבוטלת, ועל כן חשוב לבחור מלכתחילה בגורמים מנוסים לייעוץ, ליווי והקמה של הקיר. פרמטרים רבים ישפיעו על איכות ועמידות הקיר הירוק, בניהם מיקום הקיר, בחירת הצמחים, מצע הגידול, צפיפות הצמחים ומערכות הטיפול וההשקיה. חשוב לעבוד אל מול אשי מקצוע מובילים בתחום האגרונומיה והבוטניקה, כמו גם להשקיע במערכת השקיה אינטרנטית הניתנת לשליטה ולחיסכון במים, ובמערכת טפטפות עמידה. אלה יבטיחו את עמידותו של הקיר הירוק לאורך 15 שנים בממוצע, וכן לעלויות תחזוקה נמוכות במיוחד.

Share on Facebook